ترمووود چیست

ترمووود چیست؟

ترمووود چیست

ترمووود یا Thermowood که ترمووود یا چوب ترمو نیز نام دارد، همان چوب طبیعی است که در اثر حرارت، ساختار سلولی آن دچار تغییر می شود. با پیشرفت علم و تکنولوژی بشر متوجه شد که اگر چوب با حرارت اصلاح شود ویژگی های مکانیکی و شیمیایی آن بهبود خواهد یافت. از این رو با استفاده از فناوری خاص چوب را در مجاورت بخار آب قرار می دهند تا میزان رطوبت آن کاهش یابد و به زیر 6 درصد برسد.

لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.

با انجام این کار میزان رطوبت چوب متعادل می گردد و اسیدی که در بافت چوب وجود دارد تبخیر می شود و دیگر اثری از جانوران میکروسکوپی در آن نمایان نخواهد شد. فرآیند اصلاح حرارتی طول عمر چوب را افزایش می دهد، زیرا دیگر شرایط مناسب برای رشد قارچ و کپک وجود ندارد.

ترمووود بهترین جایگزین انواع چوب طبیعی برای استفاده در فضاهای باز است و مقاومت آن به حدی بالاست که می توان از آن برای پوشش نمای ساختمان نیز استفاده کرد. ترمووود یا چوب حرارت دیده یک فرآیند تیمار چوب است که با اعمال بخار آب و عملیات حرارتی باعث دوام و ماندگاری چوب می شود. در این فرآیند بسته به کیفیت چوب، مقدار و رطوبت اولیه بین 48 تا 96 ساعت به طول می انجامد.

ترمووود چیست
پروژه دکوراسیون داخلی ترمووود
ترمووود چیست
پروژه دکوراسیون داخلی ترمووود

فرآیند تولید ترمووود چیست

طی فرآیند thermal modification یا اصلاح حرارتی، چوب در معرض حرارت بالا قرار می گیرد و دیواره سلولی آن اصلاح حرارتی می شود. در این فرآیند اجزای دیواره سلولی چوب تخریب می شود و با ساماندهی مجدد، رطوبت آن کاهش می یابد.

این امر باعث کاهش واکشیدگی چوب می شود و دوام و طول عمر آن بالا می رود. در فرآیند اصلاح حرارتی رنگ چوب تیره می شود و مقاومت آن در برابر تغییرات جوی و رطوبتی نسبت به چوب معمولی بالاتر می رود. به طور کلی می توان این فرآیند را به سه فاز مختلف تقسیم نمود. در ادامه به توضیح این فاز ها خواهیم پرداخت.

ترمووود چیست ترمووود چیست ترمووود چیست ترمووود چیست ترمووود چیست

فاز نخست

در ابتدا چوب ها را برش داده و به اشکال مختلف در می آورند و سپس در داخل دستگاه حرارتی قرار داده و ابتدا تا 100 درجه سانتیگراد و سپس تا 130 درجه تحت شرایط خاص، دما داده که این امر باعث خشک شدن و کاهش رطوبت چوب می گردد.

پروژه دکوراسیون داخلی ترمووود
پروژه دکوراسیون داخلی ترمووود
پروژه دکوراسیون داخلی ترمووود
پروژه دکوراسیون داخلی ترمووود

فاز دوم

در این مرحله چوب را همچنان تحت شرایط خاص در دمای 180 تا 220 درجه سانتیگراد قرار داده تا کلیه صمغ و رطوبت باقی مانده در چوب به حدود صفر درصد برسد. چوب های کاج ساعت های مشخصی را در این مرحله باقی می مانند تا مرکز آن نیز به رنگ قهوه ای روشن درآید.

فاز سوم

درمرحله پایانی، چوب را به آرامی خنک و سرد کرده تا دمای آن به حدود 100 درجه سانتیگراد برسد. برای این فرآیند از پاشیدن آب و بخار آب برای خنک نمودن استفاده میکنند تا چوب به دمای محیط برسد و دراین مرحله چوب مقداری جذب رطوبت میکند و رطوبت نهایی آن به 4 تا 6 درصد برسد.

ترمووود بسته به کیفیت چوب اولیه و شرایط ترمو شدن آن در مقابل شرایط جوی از قبیل برف، باران، رطوبت محیطی، خشکی هوا و سرما به شدت مقاوم می باشد. به همین دلیل است که ترمووود یکی ار بهترین متریال ها جهت استفاده در شرایط از محیطی، نمای ساختمان و حتی در کف تراس و یا استخر می باشد.

ترمووود چیست ترمووود چیست ترمووود چیست ترمووود چیست ترمووود چیست

ویژگی های چوب طبیعی

چوب از جمله متریال های طبیعی است که پیشینه استفاده از آن به هزاران سال پیش باز می گردد. در گذشته بیشتر نیازهای مردم از جمله سرپناه، ابزارهای جنگ و شکار، ظروف غذاخوری، گاری ها، قایق ها و … به واسطه چوب تامین می شدند، زیرا این متریال به وفور در جنگل ها یافت می شد و دسترسی به آن آسان بود.

وزن چوب نسبت به سایر متریال ها سبک تر است و استحکام و مقاومت آن بالا می باشد. این ماده دارای خواص فیزیکی و مکانیکی فراوانی می باشد از جمله:

  • دسترسی آسان
  • قابلیت برش، کنده کاری و رنگ پذیری
  • عایق صوتی و آکوستیک
  • عایق حرارتی و برودتی
  • تجدیدپذیری در طبیعت
  • مقاومت مکانیکی بالا
  • مقاومت خمشی بالا
  • سختی زیاد
  • قابلیت شکل پذیری

در حال حاضر معماران و طراحان از نوعی چوب به نام ترمووود که نوعی چوب حرارت دیده است استقبال می نمایند. زیرا این چوب علاوه بر زیبایی فوق العاده از مقاومت بالایی نیز برخوردار می باشد.

پروژه دکوراسیون داخلی ترمووود
پروژه دکوراسیون داخلی ترمووود
پروژه دکوراسیون داخلی ترمووود
پروژه دکوراسیون داخلی ترمووود

مزایای ترمووود یا چوب ترمو

ترمووود یا چوب حرارت دیده از مزایا و قابلیت های منحصر بفردی برخوردار است که آن را از سایر چوب ها مستثنی می کند. این مزایا به شرح زیر می باشند:

  • فرآیند اصلاح حرارتی ترمو وود بدون استفاده از هیچ گونه مواد شیمیایی صورت می گیرد، از این رو می توان گفت چوب ترمو دوستدار محیط زیست است و به آن هیچ آسیبی وارد نمی کند.
  • با اعمال فرآیند حرارت دهی، میزان رطوبت ترمووود به حدلقل رسیده و متعادل می شود. به همین دلیل این متریال از مقاومت بالایی در برابر رطوبت و تغییرات جوی برخوردار است و روند پوسیدگی و یا فرسایش آن به کندی و در طی سال های طولانی صورت می گیرد.
  • ابعاد چوب ترمووود ثابت هستند و دچار تغییر شکل نخواهند شد.
  • حرارت دهی چوب منجر به از بین رفتن مواد مغذی آن می شود، از این رو امکان رشد قارچ، کپک، باکتری و حشرات در ترمو چوب وجود ندارد.
  • رنگ ترمووود ثابت است و اگر در معرض نور خورشید قرا گیرد رنگ پریده نمی شود.
  • میزان رطوبت چوب ترمووود حدود 6 درصد است و همین امر خاصیت عایق بودن به چوب می بخشد. تعادل رطوبتی چوب ترمو باعث کاهش تبادل حرارتی چوب و محیط می شود، از این رو ترمووود را می توان نوعی عایق به شمار آورد.
  • چوب های ترمو وزن بسیار سبکی دارند و نگهداری، نصب و استفاده از آن ها به راحتی انجام می شود.
  • اصلاح حرارتی صورت گرفته بر روی چوب باعث کاهش تمایل آن به تورم، خش و جذب آب در محیط های مختلف با میزان رطوبت متفاوت می شود. چوب های ترمو در مقایسه با چوب های معمولی از پایداری بالاتری در برابر رطوبت برخوردار هستند.
  • در فرآیند ترمو رنگ چوب به قهوه ای تیره تبدیل می شود و این رنگ جلوه زیبایی به ظاهر چوب می بخشد.

ترمووود چیست ترمووود چیست ترمووود چیست ترمووود چیست ترمووود چیست

کاربرد چوب ترمو

ترمووود چوبی ایده آل برای مصارف گوناگون است که این روزها طرفداران بسیاری به خود جلب نموده و مورد استقبال معماران قرار می گیرد.

از نمای ساختمان گرفته تا کفپوش و دیوارپوش ساختمان از ترمووود استفاده می شود. اگر بخواهیم به سایر موارد کاربرد چوب ترمو اشاره می کنیم می توانیم موارد زیر را نام ببریم:

ترمووود چیست ترمووود چیست ترمووود چیست ترمووود چیست ترمووود چیست

عوامل موثر در قیمت ترمووود

قیمت چوب ترمووود بر اساس متر مربع محاسبه می شود و میزان ضخامت آن تاثیر بسیاری در قیمت این محصول می گذارد. واحد متر مربع معیاری دقیق و آسان برای محاسبه ترمووودهای به کاررفته در کفپوش ترمووود یا نمای ترمووود است و معماران ساختمانی با توجه به نقشه طرح می توانند میزان مصرف چوب و قیمت آن را تخمین بزنند. 

لازم به ذکر است که استفاده از تجهیزات و ماشین آلات پیشرفته نیز ممکن است در قیمت ترمووود تاثیر بگذارند. برای مثال اگر بخواهیم ترمووود فنلاندی را با ترمووود ایرانی مقایسه کنیم می توان گفت که ترمووود فنلاندی با به کارگیری نیروهای متخصص تر و ماشین آلات پیشرفته پرداخت تولید می شود و مسلماً کیفیت بالاتری به نسبت ترمووود ایرانی دارد. در کل می توان گفت عوامل موثر بر قیمت ترمووود به شرح زیر می باشند:

ترمووود چیست ترمووود چیست ترمووود چیست ترمووود چیست ترمووود چیست

فرآیند اصلاح حرارتی

سوختی که به منظور تامین گرمای لازم برای حرارت دهی چوب مورد استفاده قرار می گیرد در کشورهای مختلف هزینه ای متفاوت دارد. در برخی مناطق هزینه نفت و گاز پایین تر و در برخی مناطق بالاتر است.

فرآیند پرداخت چوب

در پرداخت چوب از ماشین آلات و ابزارهای متفاوتی استفاده می شود، از این رو هر چه این تجهیزات مدرن تر باشند مسلماً قیمت ترمووود در مقایسه با ترمووودهایی که با ابزارهای معمولی و به شیوه دستی پرداخت می شوند بالاتر خواهد بود.

کلام پایانی

همانطور که گفته شد در حال حاضر ترمووود فنلاندی و ترمووود ایرانی توسط مصرف کنندگان مورد استفاده قرار می گیرند. اگر طرفدار تولید ملی هستید می توانید به مراکز تولید و پخش چوب ترمووود ایرانی مراجعه نمائید و محصول مورد نظر خود را خریداری کنید.

اما تجربه مشتریان نشان داده که ترمووود فنلاند از کیفیت و مقاومت بالاتری در مقایسه با ترمووود ایرانی برخوردار است. در نتیجه قیمت ترمووود فنلاندی بالاتر می باشد. چوب ترمو وود از جمله مصالحی است که حمل و نقل آن آسان است و به راحتی می توان پانل های آن را از جایی به جای دیگر منتقل نمود.

نصب ترمووود برای مصارف گوناگون خصوصاً نمای ترمووود آسان است، از این رو هزینه اجرای نمای ترمووود در مقایسه با هزینه اجرای سایر نماها از نظر اقتصادی مقرون بصرفه تر است.

ترمووود چیست ترمووود چیست ترمووود چیست ترمووود چیست ترمووود چیست

شما می توانید آخرین پروژه های ترموود اجرا شده توسط مکس وود را در این قسمت مطالعه نمایید

ترمووود محصولات گوناگونی دارد که با مراجعه به این بخش می توانید آن ها را مشاهده نمایید.

جهت اخذ نمایندگی می توانید ازطریق تماس با ما و یا با شماره 02188567624 تماس حاصل فرمایید.

ترمووود چیست ترمووود چیست ترمووود چیست ترمووود چیست ترمووود چیست

چوب ترمو یا همان ترمووود یا چوب اصلاح شده حرارتی چیست؟

چوب ترمو یا همان ترمووود یک نوع چوب است که از طریق عملیات حرارتی در دمای بالا و بدون استفاده از مواد شیمیایی به دست می‌آید. این فرایند باعث تغییر خواص چوب می‌شود و آن را مقاومت‌تر و پایدارتر در برابر ترک‌ها، رطوبت و حشرات می‌کند.

چگونه چوب ترمو ضد آب می شود و مقاومت آن افزایش می یابد؟

زمانی که چوب ترمو را رنگ  کنید ترمووود ضد آب می شود و مقاومت آن افزایش پیدا می کند حتما خودتان در بازارهای ساختمانی سفر کنید و رنگ چوب ترمو مناسب را خریداری کنید . وقت خود را صرف کنید، اما 100% چیزی را که دوست دارید بدست آورید. هنگام انتخاب، باید 2-3 بسته را بازرسی بصری انجام دهید، اگر همه چیز خوب است، به احتمال زیاد کل مقدار با انحراف از تنوع بیش از 5٪ یکسان خواهد بود. همچنین باید رطوبت را اندازه گیری کنید، نباید از 15٪ تجاوز کند، هر چه کمتر، بهتر. 

رنگ چوب ترمو مخصوص کف و نما چیست ؟

تمام رنگ‌های پایه آب این مزیت را دارند که بر خلاف رنگ‌های ارگانیک که حلال آن در زیر روغن است، به سرعت خشک می‌شوند. اما آنها به شدت انبوه درخت را بالا می برند. ولی رنگ های مخصوص نما و کف رنگ ترمووود ضد سایش است و این رنگ ها آلمانی بوده مانند بریلوکس تکنوس و رمرس و پایه آن روغن می باشد.

چه نوع رنگ چوب ترمو برای دکوراسیون داخلی استفاده می شود؟

آماده سازی اولیه، استفاده از مواد رنگ آمیزی ترمووود ، استفاده از روغن، لاک یا رنگ به منظور رنگ آمیزی از چوب ترمو در داخل خانه عملاً هیچ تفاوتی با رنگ آمیزی بیرونی ندارد. اما در اینجا، در صورت تمایل، ضخامت باقیمانده رنگ خشک روی سطح چوب حیاتی نخواهد بود. بنابراین در اینجا می توانید محصولاتی با جامدات کمتر انتخاب کنید، از لاجوردهای زیبا مانند بریلوکس از تکنوس رمرس استفاده کنید. و مهمتر از همه، می توانید از رنگ های پاستلی از سایه های خاموش و روشن استفاده کنید که نمی توان آنها را در بیرون اعمال کرد.

رنگ مخصوص چوب ترمو در فضای خارجی چیست؟

بهترین چوب برای فضای خارجی ترموود فنلاندی می باشد. اما بهتر است قبل از نصب ترمووود در فضای خارجی آن را رنگ کنید. ما آسیاب اولیه را با دستگاه اکسنتریک با دانه 120-150 انجام می دهیم و اگر مواد بی کیفیت باشد ابتدا با دانه 80 و فقط با 120-150 آسیاب می کنیم. این امر به منظور یکنواخت کردن عیوب ریزش جزئی و باز کردن منافذ چوب ترمو برای چسبندگی بهتر سطح به رنگ ترمووود ضروری است.

قیمت نصب چوب ترموود چه قدر است؟

برای اطمینان از دوام و کیفیت نصب ترموود پوشش، باید از تکنولوژی پیروی کرد و همچنین زیر سازی را به درستی آماده کرد. در شرکت ما می توانید نصاب ترمووود را سفارش دهید . مونتاژ و نصب توسط افراد با دست درست انجام می شود با سالها تجربه واقعی با چوب ترمووود. آنها قبلاً ویژگی‌های درخت حرارتی را در اشیاء مختلف «مصرف کرده‌اند».

قیمت چوب ترموود فنلاندی چه قدر است؟

قیمت چوب ترمو به عوامل مختلفی بستگی دارد مانند نوع چوبی که ترموود می شود که آن چوب خام روسی ساسنا باشد یا یولکا چوب خشک کن رفته باشید یا چوب خام خیس و چوب خامی که ترمو می شود قیمت آن مشخص می شود مانند درجه کیفیت چوب که درجه 2 باشد درجه یک باشد سوپر باشد گره های آن پروانه یا گرد باشد بازی رنگ در شاخه چوب ترمو نباشد.
قیمت شاخه ای چوب ترمو فنلاندی به عوامل مختلفی بستگی دارد ما در مکس وود چوب ترمو پاک چوب ها را بعد از مولدر شدن جدا می کنیم و درجه بندی کیفیت را شکل می دهیم.

چرا از چوب ترمو وود استفاده می کنند ؟

ترموود امروزه محصول شناخته شده ای است بخصوص برای افرادی که به نوعی با چوب سر و کله دارند ، ترموود یا همان چوب ترموود به دلیل داشتن استحکام بالا و ماندگاری بالا همانند چوب های طبیعی زود دچار پوسیدگی ، تورم و خرابی در ظاهر مانند تغییر رنگ نمی شود ، البته این به این معنا نیست که چوب ترموود به هیچ نوع نگهداری نیاز ندارد ، خیر این چوب ها در واقع با عملیات حرارتی بسیار پیشرفته از چوب خام تبدیل به چوب مستحکم تر و مقاوم تری می شوند.

چرا چوب ترمو وود به رنگ هم نیاز دارد ؟

تا برای استفاده در ساخت و تولیدات مختلف مقاومت بالاتری پیدا کنند ، البته بازهم به مرور زمان چوب با توجه به علت های گوناگون مانند : تابش مستقیم خورشید ، شرایط آب و هوایی و تاثیرات محیطی ، نفوذ آب و عوامل مختلف همچنین برای احیاء رنگ و جلای اولیه احتیاج به نگهداری و تقویت دارد که رنگ ترموود این وظیفه را بر عهده دارد.

رنگ ترموود هم دنیای خاصی مانند چوب ترموود دارد ، هر کدام از این رنگ ها ویژگی های خاص خودشان را دارند ، با استفاده از این رنگ ها می توانیم هر نوع رنگ و ظاهری را به چوب ببخشیم ، جلاء و شفافیت چوب را بسیار بالاتر ببریم ، همچنین عمر و دوام چوب را افزایش دهیم.

اطلاعات تماس مکس وود

تهران،سعادت آباد، علامه جنوبی، بالاتر از کوچه ۲۸ پلاک ۸۰، ساختمان علامه،طبقه۴ واحد۴

*هدیه ویژه مکس وود. با ثبت تلفن همراه خود یک میلیون تومان تخفیف ویژه هر کدام از خدمات ما را دریافت نمایید.*

لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.
سبد خرید
مشاوره: 09396799084